Cseke Attila: Desemnarea ariilor naturale protejate și a siturilor Natura 2000 trebuie corelate cu marile proiecte de infrastructură

21.03.2017 | Senat
  • Mărime
    text
  • Trimite prin e-mail
  • Tipăreşte

  • Trimite prin:
  • Share


Cseke Attila: Desemnarea ariilor naturale protejate și a siturilor Natura 2000 trebuie corelate cu marile proiecte de infrastructură

Grupul UDMR din Senat a votat, luni, în favoarea adoptării OUG care reglementează desemnarea continua a ariilor naturale protejate și a siturilor Natura 2000 și care vizează, printre altele, faptul că încă nu s-a încheiat etapa, procedura de identificare a acestora, fiind și în viitor posibilă desemnarea de noi arii. În cadrul dezbaterii din plen, Cseke Attila, liderul grupului UDMR din Senat, a subliniat faptul că Uniunea susține respectarea prevederilor asumate de România în momentul aderării la UE în domeniul protecției mediului. Potrivit acestora, România se obligă ca, în scopul protejării florei și faunei, să desemneze situri care să facă parte ulterior din rețeaua ecologică europeană, Natura 2000. 

Ordonanța de Urgență va face posibilă finalizarea cât mai curând a acestui proces, iar, astfel, România să evite declanșarea procedurii de infringement pentru nerespectarea prevederilor asumate în momentul aderării la UE. Deși în ultimii 15-16 ani s-a dublat numărul siturilor ecologice, iar suprafața totală a acestora a crescut de patru ori, procesul de creare a ariilor naturale este departe de final”, a precizat liderul grupului UDMR din Senat. 

”Considerăm că, în viitor, la desemnarea ariilor protejate, factorii de decizie trebuie să ia în considerare faptul că, în cazul marilor investiții din infrastructură - precum construcția de autostrăzi - ce situații creează, ce consecințe are desemnarea siturilor. De exemplu, demararea licitației pentru lucrările pe tronsonul din judeţul Bihor al Autostrăzii Transilvania este în prezent amânată și din cauza faptului că, în urmă cu câțiva ani, pe o porțiune a tronsonului au fost create situri Natura 2000, deși traseul autostrăzii este cunoscut încă din 2004. Din acest motiv, trecerea autostrăzii prin traseul planificat va fi permisă numai în cazul construirii unui pod în scopul protejării sitului Natura 2000. Din cauza proiectării, elaborării studiului de fezabilitate și obținerii noilor autorizații de mediu necesare construirii podului, până în prezent nu s-a putut anunța licitația pentru construcția autostrăzii”, a explicat Cseke Attila. 

Prin urmare, în vederea evitării situațiilor asemănătoare celor din județul Bihor, UDMR cere ca, pe viitor, autoritățile să încerce să evite crearea de arii protejate pe traseul marilor proiecte de infrastructură, care sunt cunoscute cu mulți ani înainte. Consecința acestor interferări va fi găsirea unor noi soluții tehnice pentru continuarea construcțiilor, aspect care, pe lângă că este foarte costisitor, întârzie mult realizarea proiectelor începute.

Camera Deputaților a dezbătut actul normativ în luna octombrie anul trecut, astfel că Senatul, în calitate de Cameră decizională, a adoptat ieri legea de aprobare a OUG nr. 49/2016. 

 

Atenție! Ne rezervăm dreptul de a modera comentariile.