Educație în limba maternă: exemplul unei comunități mici - Mesaj cu ocazia Zilei Internaționale a Limbii Materne, 21 februarie 2018

20.02.2018 | Actualitate politică
  • Mărime
    text
  • Trimite prin e-mail
  • Tipăreşte

  • Trimite prin:
  • Share


Educație în limba maternă: exemplul unei comunități mici - Mesaj cu ocazia Zilei Internaționale a Limbii Materne, 21 februarie 2018

Cele douăzeci de minorități naționale din România au, an de an, aceași spaimă. Indiferent de număr, organizare sau specificități, fiecare comunitate se luptă cu mijloace proprii pentru a-și păstra limba maternă, de a-și educa generațiile viitoare în spiritul tradițiilor și moștenirii lăsate de înaintași.

Spaima noastră aproape generală este însă aceea că unul dintre principalele noastre instrumente prin care ne putem perpetua caracteristicile – limba maternă – va dispărea din cauza inexistenței condițiilor necesare din sistemul de învățământ sau din cauza unui oarecare dezinteres al comunității față de propriile sale valori.

Avem însă și exemple bune, cum este cel al comunității armenilor, o comunitate redusă ca număr, dar cu o voință puternică de a-și păstra valorile. Pentru cei 1361 de armeni din România, organizarea studierii limbii materne a fost una dintre cele mai variate în anii trecuți: de la predarea la distanță, online cu ajutorul unui soft, până la Școala de duminică și profesori veniți din Armenia care călătoresc prin țară pentru a preda limba maternă armenilor din Bacău, Botoșani sau Iași. Iar copiii, dar și adulții învață cu ajutorul uneia dintre aceste metode și oricând este nevoie de o schimbare a strategiei de predare, comunitatea se pliază pe modalitățile aflate la îndemână.

Conform celor mai recente date transmise de ministerul de resort, Ministerul Educaţiei Naţionale, Departamentului pentru Relații Interetnice, la ora actuală în România funcționează un număr de 2390 de unități în care se asigură învățământ în limba minorităților naționale sau studiul limbii materne. Unele comunități au la îndemână resurse mult mai variate decât cele ale armenilor, iar pentru a-și păstra propriul sistem de educație, trebuie să existe doar o voință puternică precum cea a armenilor.

De Ziua Internațională a Limbii Materne îmi doresc ca exemplele bune să fie ”contagioase”, precum și hotărârea fermă că învățământul în limba maternă este o valoare care trebuie păstrată și îmbunătățită permanent pentru generațiile viitoare.

Laczikó Enikő,

Secretar de stat,

Departamentul pentru Relații Interetnice

Atenție! Ne rezervăm dreptul de a modera comentariile.