UDMR nu susține, în nici un caz, eforturile de consolidare a sistemului centralizat de stat, în cadrul dezbaterii parlamentare a Codului Administrativ

27.02.2018 | Senat
  • Mărime
    text
  • Trimite prin e-mail
  • Tipăreşte

  • Trimite prin:
  • Share


UDMR nu susține, în nici un caz, eforturile de consolidare a sistemului centralizat de stat, în cadrul dezbaterii parlamentare a Codului Administrativ

„Noul Cod Administrativ prevede un rol mai important al instituției prefectului comparativ cu cel al consiliilor locale și județene, și consolidează puterea prefectului, fapt care poate împiedica autoritățile locale în finalizarea proiectelor importante pentru comunitățile locale. Instituției prefectului îi sunt atribuite competențe pe care nu le-au avut până acum și este consolidată, în mod clar, ideea unui stat centralizat. UDMR a susținut întotdeauna principiul descentralizării și al autonomiei locale, și considerăm că puterea autorităților centrale și a prefectului ar trebui diminuată și nu sporită. Prin urmare, în această formă, nu vom susține adoptarea noilor prevederi și nici a Codului Administrativ. De asemenea, este alarmant faptul că proiectul de lege include noi elemente care nu au susținere constituțională și contravin principiilor democrației. În cazul în care legea intră în vigoare în forma sa actuală, ea poate contribui oricând ca punct de referință în interesele statului pentru încălcarea drepturilor și intereselor unui individ, unui grup sau unei comunități locale", a explicat Cseke Attila, liderul grupului UDMR din Senat, marți, după dezbaterea Codului Administrativ în comisia de specialitate.

Senatorul UDMR a precizat că dezbaterea privind Codul Administrativ a început săptămâna aceasta în comisia de specialitate a Senatului. Timp de patru săptămâni, proiectul este dezbătut în comisie, după care va fi prezentat în plenul Senatului, care va vota în calitate de primă Cameră sesizată, asupra inițiativei legislative.

”În cadrul primei întruniri au fost prezentate și dezbătute principiile generale, reglementările care vizează administrația publică centrală, instituția prefectului și instituțiile deconcentrate. Din păcate, articolele discutate până acum includ și principii cu care noi nu suntem de acord. Proiectul de lege precizează, de exemplu, că administrațiile publice au datoria de a servi în primul rând interesul public, înaintea interesului individului sau a unor grupuri, și afirmă că interesul public național reprezintă o prioritate față de interesul public local. Acest principiu este caracteristic unui stat centralizat și denotă un deficit grav de democrație. În democrațiile funcționale și depline, individul și interesele și drepturile grupurilor - în multe cazuri chiar prin hotărâri judecătorești - au prioritate față de interesul public național. Astăzi, pe de altă parte, constatăm că în România se vrea introducerea unei dispoziții care se află în contradicție totală cu principiile și practicile democrațiilor occidentale”, a explicat Cseke Attila.

Proiectul Codului Administrativ introduce dispoziții referitoare la instituția prefectului, care pot conduce la abuzuri grave  -  este de părere senatorul UDMR.

”În prezent, prefectul verifică, din punct de vedere al legalității, hotărârile emise de consiliile locale și județene și actele administrative ale primarilor și ale președinților consiliilor județene. Acest drept ar fi completat de lege, prin permisiunea acordată prefectului să efectueze verificări și la sediul administrațiilor locale. Prefectului, practic, i se atribuie competențe de anchetare. Acest lucru este inacceptabil, deoarece prefectul nu poate avea puteri de cercetare sau calități asimilate puterii judecătorești. De asemenea, este discutabilă și prevederea potrivit căreia prefectul trebuie să fie informat în prealabil cu privire la orice control care este efectuat de un minister sau de orice instituție deconcentrată în acel județ”, a subliniat Cseke Attila.

Liderul senatorilor UDMR a mai spus că, în opinia Uniunii, ar trebui să fie descentralizate mai multe competențe care, în prezent, se află în atribuțiile prefectului: ”Una dintre acestea este și eliberarea pașapoartelor. Vom propune în cadrul lucrărilor din Comisie ca această responsabilitate să fie transferată consiliilor județene".

Cseke Attila consideră, de asemenea, că instituția prefectului însuși este în mod eronat clasificată în Codul Administrativ. ”Mă refer la faptul că instituția prefectului este consolidată în continuare de către inițiatori. Prefectul este numit în funcție, în timp ce funcțiile din cadrul administrațiilor publice locale sunt alese, atât primarii cât și președinții consiliilor județene, la fel și consilierii locali și județeni. Conform ordinii prevăzute de Constituție, în fruntea ierarhiei sunt liderii administrațiilor locale, urmați de instituția prefectului. Această ordine este însă acum inversată de Codul Administrativ și se propune ca prefectul să beneficieze de mai multe prerogative și de un rol mai important. Pentru noi acest lucru este inacceptabil", a conchis Cseke.

 

 

Atenție! Ne rezervăm dreptul de a modera comentariile.