UDMR: Propunerile noastre de descentralizare pe care le-am formulat în proiectul Codului Administrativ vizează îmbunătățirea serviciilor publice

06.06.2018 | Senat
  • Mărime
    text
  • Trimite prin e-mail
  • Tipăreşte

  • Trimite prin:
  • Share


UDMR: Propunerile noastre de descentralizare pe care le-am formulat în proiectul Codului Administrativ vizează îmbunătățirea serviciilor publice

”În opinia UDMR, descentralizarea vizează îmbunătățirea serviciilor publice. Este în interesul cetățenilor să își poată gestiona cât mai rapid și eficient serviciile publice, iar experiența arată că acestea sunt mai eficiente atunci când sunt în subordinea administrațiilor locale și județene. De aceea, descentralizarea a devenit pentru UDMR un obiectiv permanent. Este un deziderat pe care l-am formulat de peste douăzeci de ani și pe care îl avem mereu în vedere. De fiecare dată când am avut un cuvânt de spus în acest domeniu, nu doar am promis, dar am și acționat pentru descentralizare. Rezultatul activității UDMR este, de exemplu, și transferul spitalelor în subordinea autoritățile județene și locale. Din păcate, această măsură nu a mai fost urmată de un alt proces de descentralizare în România. Acum, în cadrul lucrărilor în comisie pe noul Cod Administrativ, avem posibilitatea de a încuraja descentralizarea și altor servicii publice. Însă, în versiunea originală a noului proiect de lege, nu au existat propuneri în favoarea descentralizării, ci doar unele care mai degrabă ar fi împiedicat acest proces. Prin urmare, în timpul lucrărilor comisiei, la inițiativa UDMR, din textul proiectului de lege au fost eliminate prevederile care ar împiedica plasarea competențelor la nivel local și, astfel, îmbunătățirea serviciilor publice”, a declarat Cseke Attila, liderul grupului UDMR din Senat, miercuri, referitor la măsurile de descentralizare ce urmează a fi incluse în noul Cod Administrativ.

Cseke Attila a spus că versiunea inițială a proiectului de Cod Administrativ prevedea o procedură extrem de complicată și nerealistă pentru descentralizare: "Conform propunerii inițiale, procedura ar fi fost următoarea: ministerele ar fi analizat dacă administrațiile locale pot sau nu să preia un serviciu public. În baza acestei trieri ar fi fost stabilite două categorii: prima categorie includea administrațiile locale capabile de a primi servicii descentralizate, iar a doua pe cele care nu sunt apte pentru a prelua asemenea servicii. În cazul ultimei categorii, serviciile publice ar fi fost descentralizate către consiliul județean. Dacă nici consiliul județean nu ar fi putut să preia aceste competențe, atunci ministerul însuși ar fi exercitat serviciul public descentralizat până când administrația locală sau consiliul județean devin capabile să preia aceste sarcini. O astfel de propunere este ridicolă și ar întârzia cu decenii procesul de descentralizare. Pe de altă parte, nu are nimic în comun cu scopul real al descentralizării, acela de a face ca serviciile publice să fie mai accesibile pentru cetățean”.

Potrivit senatorului UDMR, este un progres important faptul că UDMR a reușit să elimine principiul constrângerilor și economiilor bugetare din textul Codului Administrativ. ”Esența descentralizării nu este de a face economii, ci de a îmbunătăți serviciile publice. Prin urmare, nu se poate descentraliza doar dacă administrațiile locale ar realiza economii mai mari”, a spus Cseke Attila.

Senatorul UDMR a afirmat că, la inițiativa UDMR, a fost modificată și acea măsură care prevedea că, înainte de descentralizarea serviciilor publice, ar fi fost obligatoriu să se lanseze un program pilot care ar fi întârziat transferul de competențe către administrațiile locale cu câteva luni sau chiar și un an. La propunerea Uniunii, lansarea programelor pilot pentru ministere este doar o măsură opțională, nu și obligatorie.

La inițiativa UDMR, proiectul Codului Administrativ prevede, de asemenea, descentralizarea serviciului de eliberare a permisului de conducere și de înmatriculare a vehiculelor. Aceasta înseamnă că, dacă va fi adoptată de Parlament, începând cu luna ianuarie a anului viitor, în locul prefecturilor, administrațiile județene vor fi responsabile de gestionarea acestui serviciu public. Ca urmare a acestei măsuri, consiliile județene vor avea posibilitatea de a îmbunătăți calitatea serviciilor și de a accelera procesele prin asigurarea unei infrastructuri instituționale adecvate.

Dezbaterea privind Codul Administrativ în Comisia specială se încheie în această săptămână. Ulterior, proiectul va fi prezentat în plenul Senatului, care va vota în calitate de primă Cameră sesizată.

Atenție! Ne rezervăm dreptul de a modera comentariile.